2012. szeptember 20., csütörtök

Jill Colonna féle macaron

Az előző posztban bemutattam Jill Colonna: Akarom, mert makaron! c. könyvét, melyet a T.bálint Kiadótól kaptam. És íme az eredmény egy közel sem csúcsszuper sütővel.

Tudom nem tökéletes kinézetre, mert kicsit oldalara nőttek a talpak (a képet is csak úgy lőttem), mert anyukám villanytűzhelye sem épp mai darab, hőfokot se tudtuk pontosan belőni, hátul jobban sült minden, mint elől...na de ennyit a sütőproblémáról, végülis lett talpas, sima felszínű, belül nem lyukas finom macaronom. Ízre is, állagra is teljesen rendben van. A folyton emlegetett sütőproblémám pedig egyszer meg lesz oldva. :)

Munkaeszközök:
1. digitális konyhai mérleg
2. habverő (jobb fajta)
3. nagy spatula (gumi, szilikon)
4. eldobható habzsák 
5. sima végű nyomócső (8-10 mm átmérőjű)
6. tésztavakaró lap
7. tepsi, zsiradékmentes sütésre alkalmas sütőpapírral (vagy szilikon)
8. szita
9. 2 mély keverőtál

Hozzávalók(2 tepsihez):

75 g tojásfehérje (4-5 napig érlelve)
50 g kristálycukor
90 g mandulaliszt
135 g porcukor

1. A sütőlemezt sütőpapírral leterítjük és félretesszük.
2. A tojásfehérjéket szobahőmérsékleten, a habverő magas fokozatán fényes habbá verjük, közben a cukrot apránként hozzáadjuk.
3. A porcukrot a másik keverőtálba töltjük, a mandulalisztet beleszitáljuk.
4. A porcukrot és mandulalisztet alaposan keverjük össze.
5. A tojáshabot a cukros-mandulás keverékbe kanalazzuk, spatulával jól összedolgozzuk. (határozott mozdulatokkal, de óvatosan dolgozzunk, nehogy a habot "összetörjük".)
6. A már egynemű keveréken (makaronage) dolgozzunk még a tésztavakaró segítségével. A lapocskát lenyomva, előre-hátra mozgatva, masszírozó mozdulatokkal az összes légbuborékot kipréseljük, kb. 5 perc alatt, míg a keverék simává, egyneművé válik.
7. Az eredménynek ragyogóan lágynak kell lennie. Akkor jó, ha "szalagot" képez a tésztavakarón.
Ha a keverék túl folyós, a makaron lapos lesz. Ha túl sűrű, törékeny lehet.
8. A keveréket a spatulával a habzsákba átkanalazzuk.
9. A sütőpapírral borított sütőlapra nyomjuk a kívánt méretű korongokhoz szükséges keveréket (3 cm-s átmérőjűt a közepes makaronokhoz)
Hagyjunk  a korongok között kellő távolságot, mert a kinyomás után még "terjeszkednek".


10. 30 perc pihentetés. Ez segít a talpazat kialakulásában. Ha a korongok felülete érintésre szilárdnak bizonyul, készek a sütésre.
11. Amíg a makaron pihen, a sütő hőmérsékletét 160 fokra állítjuk. Ha nem légkeveréses a sütőnk, a hőmérséklet lehet kicsit magasabb.
12. A makaront mindig a sütő középső rácsán süssük 10-12 percig.
13. Párosítás - töltés. :)


És ami a lényeg, Ami nekem nagyon tetszik a könyvben, és amit én csak úgy hívok, hogy Tojásfehérje kisokos!! Íme egy-két példa a kisebb mennyiségű makaronokhoz:

50 g tojásfehérje
30 g kristálycukor
60 g mandulalsizt
80 g porcukor

50 g tojásfehérje
33 g kristálycukor
60 g mandulalsizt
90 g porcukor
 
60 g tojásfehérje
40 g kristálycukor
72 g mandulalsizt
108 g porcukor

75 g tojásfehérje
50 g kristálycukor
90 g mandulalsizt
135 g porcukor

75 g tojásfehérje
40 g kristálycukor
90 g mandulalsizt
125 g porcukor


(a képet majd átcserélem, ha tesómnál is tettem próbát...vagy persze ha befogad bárki 2 órára, akinek szuper tűzhelye van..megyek) :) Kap cserébe macaront. Én diétán vagyok úgyis. ;) 

Aki pedig szeretné megvenni a könyvet, itt a T.bálint Kiadótól megrendelheti. 

4 megjegyzés:

Barbi konyhája írta...

Nagyon édesek lettek, én még nem érzem magam felkészültnek a második nekifutáshoz! :D

Emoke írta...

:) köszi! Hát én meg kicsit el vagyok kenődve, hogy itt nincs normális sütő...már mindent úgy sütök, hogy gyomorgörcs. :/
Bezzeg az előző albiban csúcskonyha, csúcssütővel, csak akkor még senki nem csinált makit. :)

Unknown írta...

Nagyon jól néznek ki, szuper ez a kisokos. Egyszer már én is nekifutottam a macaronnak, ne is mondjam kudarc volt. Nem volt még erőm újra nekiállni, de azért próbálkozni fogok hátha ezzel a recepttel sikerül.

Emoke írta...

Vikvi: egy próbát megér! Én jónak találtam a receptet, bár ugye nagy szakértője nem vagyok. :) (a cukorszirupos teljesen más) :D
Hajrá! :)