2011. november 27., vasárnap

Bonbonkészítés szilikonos formában - képekkel lépésről-lépésre

A polikarbonát forma beszámolóját felülmúlni a szilikonossal szemben szerintem nem tudom. :) 
Őszintén szólva, amióta kipróbáltam a polikarbonát formát  azóta nem igazán készítettem bonbont szilikonos formában. 
De ugye nem mindenki rendelkezik polikarbonát formával, se csokoládé olvasztó kisgéppel. Ezért most megmutatnám, hogy én hogy készítem szilikonos formában, gőz fölött olvasztott csokoládéval a bonbonokat. A temperáláshoz a hőmérő továbbra is nélkülözhetetlen kellék, én mondom. :)

KELLÉKEK

1. lépés: gőz fölött megolvasztjuk a 2/3 rész ÉTcsokoládét


off: kipróbálok épp egy új díszítési módot, amíg olvad a csokoládé
ehető selyemporral/lüszterrel kikenem a formát

"fehér üstökös" lüszter - beszerezhető a Tortissimo-nál
 
2. lépés: 40-45 fokosra olvasztjuk az ÉTcsokoládét, folyamatosan keverjük


3. lépés: leveszem a tálkát, hozzáadom az 1/3 rész Étcsokoládét és folyamatos kevergetéssel visszahűtöm 28 fokra (sűrű lesz), majd visszatesszük a gőz fölé és felmelegítjük 31-32 fokra


4. lépés: kiskanál segítségével a forma aljába egy kissebb adag csokoládét teszünk

/célszerű hármasával dolgozni/

5. lépés: ecset segítségével kikenem a formát jó alaposan
/hátránya a formának, hogy barna, ezért nem igazán látszik, hogy alaposan kikentük-e, még akkor sem mindig, ha fény felé tartjuk. Ezért célszerű 2x kikenni/ 
Ütögessük a pulthoz, mert itt is képződhet légbuborék.

6. lépés: hűtőbe tesszük a formát és kb 20 percig ott is hagyjuk (ha valahol még hiba van, korrilgáljuk)


7. lépés: megtöltjük a formákat előre elkészített töltelékkel, helyet hagyva a lezáráshoz
A töltelék ne legyen forró, mert felolvaszthatja a már megdermedt csokoládét.


8. lépés: újratemperáljuk a csokoládét (olvasztjuk-hűtjük - 1-3 lépés) és ráöntjük a forma tetejére, elegyengetjük a habkártyával és a a segítségével lehúzzuk a felesleges csokoládét 
/alaposan húzzuk le, mert - mint majd látjátok az én esetemben is lett pici talpa a bonbonnak/

9. lépés: hűtőbe tesszük a formát. 1 óra múlva kesztyűt húzunk ujjlenyomatok elkerülése végett és óvatosan kifordítjuk a formából a bonbonokat
/a kerek formára is kentem kis lüsztert, így kevésbé tűnik mattnak/
A talpaknál keletkezett csokoládéfelesleget kés segítségével korrigálhatjuk.

Megjegyzés: szilikon és szilikon között is van különbség. Ugye a kerek forma az Lidl-s...szemlátomás szerint matt lesz benne a bonbon. A másikat Sőregitől vettem (most épp 500,-Ft-ért juthattok hozzá szilikonos formákhoz AKCIÓ van) az fényes, bár most látom arról pont nem készült fotó, csak a lüszteres változatról (és már nem is tudok készíteni, mert Bence megette. Ő hibája. :)/ 
Tehát a silikomart márkára esküszöm, ha már szilikon. :) /néha Aldiban is kapható hihetetlen akciós áron/
Jégkockatartót nem ajánlom, mert kemény (ilyen pl az IKEA-s)
Ami még fontos: nagyon tisztának kell lenni a formának.

Hőmérőt ITT vettem.
Csokoládét ITT vettem. 

Itt egy videó is segítségképp. /ezt a módszert én még nem próbáltam/

Remélem tudtam segíteni, ha mégis kérdésetek van, nyugodtan kérdezzetek. :)

Aki pedig mégis polikarbonát formában szeretné kipróbálni a bonbonkészítést, arról bővebben ITT írtam.

24 megjegyzés:

Petra írta...

Hasznos volt a leírásod. A Lidl bonbonformával kapcsolatban én is vaciláltam, pont a bonbon mattságától tartva. Megvettem a szív alakút, de ahogy tegnap tapasztaltam kár volt.

Emoke írta...

Petra: hát igen. Azért a silicomartosak teljesen másak. Abból nagyon könnyen ki lehet fordítani, mert nagyon puha. Persze a bonbon azért élvezhető, meg viszonylag szép is, elsőre ajándékozni tökéletes is lehet...de én teljesen a polikarbonátra esküszöm. ;) /itt egy rakás szilikonforma a nyakamon...max jégkockát csinálok belőlük/ Viszont megsúgom, hamarosan - hét elején nagyon tuti játék lesz nálam!!! :)

Emoke írta...

(és abban azért fényesebbek is)

Petra írta...

Itt a helyem. ;D

Tündérkonyha írta...

Én csak ámulok, bámulok. Nagyon hasznos bejegyzés. Játékra pedig tuti jövök.. ;)

Gesztenye receptjei írta...

Nagyon jó kis összeállítás:-)
Nem jó na Lidl-s forma, puff neki:-(((

Raindrop írta...

Annyira jóóóóóóóóóóóóóóóóóó!

Túry Amália írta...

nagyon jó kis leírás! próbáltam visszakeresni, de nem találom, hogy vajon a hőmérőt hol vetted? most már illene beszereznem egyet ha karácsonyra bonbonozni szeretnék :)

Emoke írta...

Igazán örülök, hogy tetszik!!! :)))

Ami: conrad.hu (a polikarbonátos bejegyzésnél leírtam, de itt is pótolom hamarosan a hiányosságot)

Túry Amália írta...

15 oldalon keresztül csak hőmérők vannak, remélem megtalálom :DDD

Emoke írta...

Ami :DDD Ennek a bejegyzésnek a végén átjutsz a polikarbonátosra, ott meg a hőmérőnél van egy klikk kifejezetten arra a hőmérőre :DD Ez csak 2 klikk :DD Amúgy itt van: http://www.conrad.hu/conrad.php?name=Products&pid=109986

Túry Amália írta...

köszi, tiszta gyagya vagyok! amúgy néztem a polikarbonátos bejegyzést, de a végén olvastam mit honnan szerzel be, na és ott nem volt. agyamhoz nem jutott el, hogy esetleg fentebb kéne keresni :D minden esetre köszi, csak mert eddig bakker egy 15ezer forintos hőmérőt találtam, azért ami neked van csak barátibb :)))

Emoke írta...

És gondolom van olcsóbb is. :) Neked nincs szükséged a macaronokhoz ilyen profi hőmérőre. :DD

Barbi konyhája írta...

Ezt tuti nekem írtad le!!! ;D
Annyi jó segítség van itt nálad, hogy már kérdezni sem kell!! Nekem pedig megérkezett a 4 féle szilikon formám. Most mi lesz? Azt már látom, hogy idővel maghőmérőt muszáj lesz vennem! :))

Éva írta...

Ó de jó lenne ha az én bonbonjaim is ilyen szépek lennének! Nagyon jó volt az útmutatód, most nem de később talán megint ráhangolódok egy kis bonbon készítésre!
Leskelődtem látom fogsz játékot indítani az jó jövök majd! Hogy én mennyi helyre jelentkeztem játszani, legalább 1-nél azért már nyerhetnék?:-))

Unknown írta...

Megint nagyon kitettél magadért :))) Nemcsak jól leírtad, de ilyen tipp mint a lüszter mindig jól jön. Szuper lett. Hát Rá kellett jönnöm akkor a Bencék már csak ilyen lelkes, gyors bonbonfogyasztók a kisfiam is Bence és pillanatok alatt képes eltüntetni a bonbont még fényképezés előtt :)

Timi írta...

Kedves Emőke!
Meg tudnád mondani, hogy pontosan melyik csokit használod és kb. milyen árban van? A Goodwill honlapján én nem találtam semmit erről...
Nagyon szépen köszi! és a leírést is, sok hasznos dolog van benne! :)

Emoke írta...

Barbi: természetesen. :DD Most már rajtad a sor, már ami a bonbonozást illeti. :D Hőmérő kell. Bár ránézésre ugyan már látom mikor éri el a 40 fokot a csoki, de a 32-höz még kell. :D /meg most már muszáj lesz a fehércsokival megcsinálnom a hóembereket/ :)

Éva: vágjál csak bele, biztos szépek lesznkek! Igen, lesz játék!! nagyon tuti nyereményekkel, természetesen bonbonokkal kapcsolatos! :)
Én is regisztráltam pár helyre játékba, de bevallom már azt sem tudom hogy hova. ;) HA nyerek, remélem majd szól valaki. :D

Vikvi: Kedves tőled! A Bencék már csak ilyenek. :) Na most egy pillanatra meg is néztem a blogod...van ott bonbon!!! meg micsoda mézeskoszorú!! (holnap melóhelyről megpróbálok jobban leskelődni) :)

Timi: legjobb ha odatelefonálsz, küldenek neked pdf-ben árlistát. De ha küldesz rám egy mailt, átküldöm holnap én is szívesen. (szaboemokee@gmail.com) 2,5 kg callebaut finest belgian chocolate - ennél kisebb kiszerelés nincs. Van 53%, 60, 70, 80 - én a 80-at szeretem és a 70-et. Most vettem 53-at, mert volt pár megrendelő, aki nem szerette a keserűt. Viszont az 53-assal nem szeretek dolgozni, nekem nagyon sűrű, mikor olvasztom. Temperálásnál meg iszonyat gyorsan kell dolgozni, mert szinte azonnal köt. A 80-assal ilyesmi gondom még nem volt. De az jó keserű..viszont nekem az édes töltelékhez simán ez illik jobban. :) Tehát összességében én a magasabb kakaótartalmút javaslom. Ennek ára kb nettó 1800/kg (ha jól emlékszem)

Turák Kinga írta...

azt hiszem, megvannak a hiba forrásaim... újra próbálkozok, már muszáj, mert ez is része a karácsonyi ajándék csomagnak :D :D :D és nincs B terv! :)

Zöldpötty írta...

a leírás szuper, de én még mindig maradnék a polikarbnál, ha már egyszer van egy ilyenem. (és lesz még egy advent 3nál remélem:)
egyébkéként hőmérő nélkül is lehet temperálni. legalábbis én úgy szoktam és ugyan mindig izgulok- mint te, ahogy olvastam:)- de sikerülni szokott. (tavaly kértem karira egy digitális maghőmérőt, de kaptam egy cukor és egy borhőmérőt: elég ritkán használom őket:)

Névtelen írta...

Nagyon jó volt a leírás a képekkel. Konyakosmeggyet nem készítenél ugyanilyen módszerrel???
És még egy kérdés: a töltelék hogyan készült? Köszi!! Kriszta

Emoke írta...

Szia Kriszta: köszi!:)
konyakmeggy itt található. polikarbonát a forma, de sziliknban is biztos működik http://balhetterem.blogspot.hu/2012/03/konyakmeggy-hazilag.html
Töltelék a bonbontöltelék fülön található. :) E.

Névtelen írta...

Ti mind 135Kg fölöttiek lesztek:)

Emoke írta...

Saját tapasztalatból beszélsz? :)